» Träning inför tävling

På lördag är det dags igen - tävlingsdags! Vi har tränat upp kondition och styrka, dock behöver han mer ryggmuskler och rumpmuskler men det får vi bygga på allt eftersom, Rom byggdes inte på en dag för att låta lite klichéaktigt. 

Denna vecka har vi i måndags tränat kondition på travbanan, med fokus på att ha låg och fri form, hålla jämnt tempo hela varvet runt samt i galoppen kunna känna skillnad på fattningarna för höger och vänster galopp på raksträck. Till slut så fungerade vänstergaloppen och höger som är hans lättaste.
Igår fick jag mig en ledig stalldag, mycket behövligt då även om Ljuffe haft vilodagar så har jag varit där ändå av någon anledning... Men igår helt ledigt! 
Idag red vi till sjön och han var lyhörd! Fick vänstergalopp alla gånger jag bad om det och höger när jag bad om det, ren i tölten och lugn i traven. 
Imorgon (torsdag) ska jag rida i paddocken och köra lösgörande, med boots och annan träning, samt putsa sadel. 
På fredag är det ju dagen innan tävling, är i stallet på eftermiddagen någon gång och ska fixa tofsarna i manen, longera och bara låta han trava loss och gå lågt i form, även galopp i bägge varv, men inget smärre avancerat. Och sedan ställer jag in honom under natten med BackOnTrack-täcke på till lördagen. Mys! Och packa in allt jag behöver inför lördag så jag inte behöver tänka på någonting alls på morgonen utan bara skydd på och lasta. 

Slängde även upp min tränare på honom idag, hon har inte ridit honom på hur länge som helst tror jag! Ville bara att hon skulle känna att han var på g nu i sin träning, och det tyckte hon så det var kul! 

Mindre snack, och mer sova nu, jobb imorgon så upp klockan 05:00...  (null)

(null)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback