» Go träningsvärk

Nu ligget jag äntligen i sängen igen efter en låååång dag ute på vift. Var i stallet vid 20 över 6 i morse och förberedde och packade in i bil och transport. Sedan packade jag in häst i transporten och körde neråt i snöstorm till Slöinge. Vägen dit var motvind, växla till fyran på motorvägen då vinden gjlrde oss långsamma men till slut kom vi fram till tävlingsplatsen. Ett stort ridhus med fina lokaler inuti. Efter en lång väntan blev det vår tur! Upp på häst och värma upp, massa lösgörande och testa alla gångarter - han kändes helt perfekt. 

Och till slut var det vår tur och vi gick in i ridhuset (först). Lite tvek då han undrade om vi verkligen skulle in där men väl inne blev han spänd och läktaren med folk och ljud var det som var mest läskigt, försökte skritta förbi läktaren först så han kunde vänja sig, men fick sedan öka takten lite så vi kunde fördela oss. Tölten kändes bra men lite stel i början, låt mig nämna att detta var vår absolut första inomhustävling, men slappnade av efter ett tag, tungt var det för honom också. Traven gick som alltid finfint, skritten som vanligt är kort i steget men jag försöker jobba på detta haha, sedan galoppen, lite småstel där med men ändå harmonisk. 

Vi fick fina poäng, totalt 5,15 och av domarna 4,9 och 5,4. Jättenöjd! 

Väntade sedan på om att få veta om vi kom i final eller ej, och förresten så var vädret skit hela dan, snöblandat regn, massa snö, regn, vind och usch.. Ljúfur var bäst för han kunde stå i transporten under dagen då och då som en transport nästan. Och sedan såg jag resultaten för vilka som kom till final. 


Final!! Visst, sist in i finalen men för mig var det skitsamma, hade ändå nått mer än mitt mål för dagen. Så upp på hästen en kvart innan min final, lösgjorde honom endast under den kvarten. Körde utan boots, hade boots under uttagningen. Finaldags var det sedan och denna gången var det inte lika läskigt att ta sig in i ridhuset. Vi fördelade oss och kom sedan fram i tölt. De flesta körde järnet med sina hästar från start, och jag körde lugnt och fint men ändå med power. Tölten gick jättebra och belönades med 5,0 och 5,5. Sedan blev det trav och vi hade näst högsta poängen i traven, där fick vi 6,0 och 6,0. Sedan skritt, sämsta men bättre än uttagningen, där fick vi 4,5 och 4,5. I galoppen körde jag på, drev och samlade så han skulle få med baken och jobba med hela kroppen, och det lönade sig! Vi fick nämligen 6,0 och 6,0 där också! Helt fantastiskt! Så från att ha legat 'sist' i finalen 5/5 då vi var fem som red, så jobbade vi oss upp till en tredje plats! Bästa hästen!! 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback