» Tips för att få en mysig box

Nu är detta någonting jag gör varje gång jag mockar, så det är mitt sätt för att få boxen mysig samt att spara på ströet. 

Såhär ser Ljúfurs box ut vanligtvis när jag ska börja mocka (dock redan tagitbort två högar innan jag tog bilden, men ni får ett hum). 

Jag börjar med att ta bort alla bajhögar överallt som vanligt. 

Sedan då jag vet var exakt min höst har sin 'kissdel' så tar jag även bort detta. Då han kissar som ett as rent ut sagt så kan jag inte låta det vara kvar som man 'vanligtvis' gör när man har bädd i son box. Men då jag inte vill ha bort användbart strö så letar jag upp där han kissat, tar ner grepen och tar upp en 'kaka' med kiss. Därefter så har jag stora lass med kissigt strö på grepen och där finns även massvis av användbart strö fortfarande. Då gör jag så att jag skakar på grepen ett tag så att ströet delas och det fallet ner på golvet i boxen och kvar på grepen blir de värsta delarna med bara kiss (se bild). På så sätt slänger jag inte strö som är bra att använda, det som hamnat på golvet igen kommer jag ändå blanda med det torra ströet så det kommer torka sedan också.

Då jag grävt med grepen hela vägen ner till golvet så blir det hål kvar, men för min del gör det ingenting då detta är stället där han alltid kissar och jag kommer ändå få göra samma procedur nästa dag. 

Nu är ströet i boxen tillplattat och jag vill ha den fluffig men ändå behålla bädd undertill så han inte ligger direkt på golvet. Så nu kommer jag till nästa del. 

Jag för ner grepen, men inte till golvet, tills det liksom tar stopp i ströet. Där är bädden och det översta är det mysigt fluffiga! 

Där grepränderna är, är det bädd och hårt. Framåt mot väggen det som ser ut som en hög är det som kommer ligga ovanpå sedan. Så detta gör jag runt om i hela boxen så det ser ut som 'berg' och kullar överallt. 

Sedan sprider jag ut ströet så det blir jämnt i boxen. 

Och jag sjunker ner i det mjuka! Men sedan brukar jag även föra över grepen, bara liggandes på ströet och gör hela boxen jämn med hjälp av grepen.

Klart!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback