» Så var det sjukdags igen

Blev ringd till stallet förut av ägaren i stallet som sa att Ljúfur inte verkar riktigt kry. Han la sig ner i hagen vid fodring och var inte så intresserad av mat. Påvägen dit ringer jag veterinär men de har folk sjuka så de är få veterinärer på plats så det var kanske 1-2 timmars väntetid då alla var iväg och han skulle ringa när han var klar på fallet han var på då. 

Jag kommer till stallet och där är min lilla häst, men han verkar vara sig själv, pigg och vill gärna vara med. Tar han till paddocken med longerlina och börjar longera, inga problem där inte. Efter det så ställer jag honom i en liten hage utanför stallet, han äter gräs och jag slänger in lite hö som han tuggar på. Han verkar rätt frisk nu tänkte jag då. 

Veterinären ringer tillbaka efter någon timme efter vi pratades vid först och jag tänker då att vi nog inte behöver någon veterinär ut så vi säger hejdå och sådant. Kanske 40 minuter efter att vi lagt på så lägger sig hästen ner i hagen... Jag smackar upp honom på avstånd och ringer veterinären direkt som var i närheten och kom inom 15. 

Veterinären tar temp som visar 39,1 grader feber, han lyssnar på mage som inte låter så mycket, han tar puls som är lite höjd och tar även blodprov som han tar med sig. Han kollade även tarmarna rektalt och kunde inte känna något skumt. Så Ljúfur får även smärtstillande, kramplösande samt febernedsättande. 

Under tiden som Ljúfur har lugnande i kroppen så åker jag hem och äter frukost som jag inte hann på morgonen och klockan hade nu hunnit bli runt 12. Jag kommer tillbaka till stallet vid två tiden och runt tre tiden så ringer veterinär om att han har provsvaren. Visar sig att Ljúfur har någon virusinfektion i kroppen.. 

För att göra en lång historia ännu kortare än vad jag nu försökt göra den så har jag nu varit i stallet för 3-4 gången och tempat en sista gång och då visade det 38,8 i feber. Pratade även med veterinär och jag gav honom lite metacam som jag fått utskrivet. 

Varför ska han ha sån otur hela tiden? Vi skulle ha tävlat idag men det gick ju åt pipan tyvärr.. Definitivt någonting jag sett fram emot! Men nu fokuserar vi på att en liten häst ska bli frisk istället och jag hoppas verkligen innerligt att han mår bättre imorgon! 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback