» Täcke eller inte täcke?

Har länge tänkt på det här med täcke till hästen. Att det brukar vara så att ponnys/storhästar har täcken men islandshästar har för det mesta det inte. Jag är rätt så emot att ha täcken på hästen ute då det känns så onaturligt för dem (visst är mycket vi gör med hästarna onaturligt egentligen). Visst jag fattar om man har en rakad häst och det är minus grader ute, det fattar jag ju, de måste ju hålla värmen på annat sätt än med pälsen de inte har hehe.
 
Men jag vet att även storhästar kan vara utan täcken ute på vintern och även resten av året. Detta då om man tänker efter så har i princip alla storhästar/ponnys osv. tjock päls på halsen, detta då täckena för det mesta inte sitter där. Det betyder alltså om att de inte hade haft täcken så hade de fått lika mycket päls som en islandshäst (eventuellt mindre haha). Jag vet inte riktigt hur eller varför jag kom in på det här, och jag skriver det så sjukt dåligt men just nu orkar jag inte bry mig om hur dåligt jag faktiskt skriver.
 
Det brukar ju vara så att hästarnas människa brukar förmänskliga hästarna och tänka att "Fryser jag så fryser dem", när det i själva verket inte allt behöver betyda det. Visst är vissa hästar mer känsliga mot kyla än andra, men tänk de andra som inte är så känsliga mot kyla egentligen. Om de då inte haft haft täcken och fått sin päls att växa ut som "normalt" så hade de ju säkert trivts otroligt bra även utan täcke.
 
Trots att jag är emot täcken så är jag som jag är och har i princip alla täcken man kan ha till en häst. Dock inga tjocka termotäcken utan endast fleece-, cooler-, regntäcken. Har ju även köpt ett nytt som jag skrev för ett tag sedan, klicka här för att komma till inlägget där han har det på sig för första gången. Jag har använt mitt ena regntäcke två gånger kanske, och det nya noll (förutom när han testade det). Jag använder endast regntäcken om det regnar konstant i flera dagar för att då undvika regnskållor, eller så tar vi in dem på nätterna så de får torka upp lite. Och mitt coolertäcke använder jag endast i transportlägen. Mina fleecetäcken använder jag efter träning, men bara under en kort stund. Blir så nojig att han ska bli "för van med täcken" haha, så brukar ta av det efter en liten stund, knäppa jag.. :)
 
Nej men, ja.. Ett udda inlägg och väldigt osammanhängande, men hoppas man förstår någorlunda!
 
Men nej till täcken om man kan undvika det :)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback