» Häst i trafiken

Det här med att rida på trafikerade vägar är något som i princip alla ryttare faktiskt vill undvika.. Men, ibland går det inte att undvika detta utan vi blir helt enkelt tvingade att rida där. Anledningen till att jag själv helst vill undvika vägar där bilar kör är för de har noll respekt för hästar som går vid vägkanten. De saktar inte ner, kör nära och det känns bara allmänt olustigt. I början av förra året när jag var ute och red då det var snö ute, samt att de hade grusat här och var på vägarna så mötte vi lite bilar då och då. Vissa var otroligt snälla och stannade eller saktade ner, medans andra gasade på så att gruset skvätte upp på Ljúfur vilket resulterade i att han blev rädd. Han blev inte rädd att han stack eller att jag ramlade av, men han hoppade fram och spände sig. Han var redan då rädd om sin bakdel och det blev ju inte bättre efter att han fick grus skvätt på honom.
 
Hästar räknas som fordon, även om bilisterna inte vill erkänna detta. Vi ska rida på höger sida  och försöker alltid hålla oss så lång till höger som vi bara kan. Vill vi att ni ska sakta ner så tar vi ut armarna och för den upp och ner, som typ en polismans tecken att sakta ner. Men komiskt nog så tror vissa att man vinkar till dem och de vinkar "tillbaka".
 
Jag har börjat med en sak, dock inget jag rekomenderar till alla, men min häst är så pass lugn i trafiken så det fungerar och jag gör inget som verkar farligt om jag känner att det inte är säkert. Jag börjar göra han till en "galen häst" genom att flytta rumpan och framdelen ut på vägen om jag ser en bil som kör för fort. Ibland fungerar det och de saktar ner. Ibland kör de bara längre ifrån oss men i samma fart. Men 98% av tillfällena så fungerar det ;)
 
 
Jag såg för ett tag sedan en ung tjej som red barbacka längs stora vägen (asfalt) innan man svänger upp till vårat stall. Eller då red hon väl inte barbacka då hon stod bredvid och höll i hästen och grät och en bil hade stannat bredvid henne och en man och en kvinna pratade med henne. Hon stod och höll sig på armbågen och hennes kläder var smutsiga och hästen var spänd och nervös. Jag tror alltså att hon hade ramlat av hästen. Jag vet inte om det var på grund av bilen eller om de stannade och såg att hon hade ramlat av men ja, ramlat av hade hon gjort iallafall.
 
Tänk på detta nu bilister som irriterar er på hästar i trafiken, vi vill egentligen inte rida där, men som sagt. Ibland måste vi. :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback