» "Rosett-fasa"

Kom nu på bara sådär att Ljúfur är lite feg för rosetter vid tävlingar.. Får alltid sätta dem på stöveln för att han inte ska få ryck när de fladdrar vid hans ansikte. Han har alltid varit väldigt känslig när det kommer till sina öron så det kan ju vara därför.. Får nog börja "rosett-träna" honom lite. Men vet inte riktigt hur man ska börja? Bara sätta den på grimman och ge god mat/godis när han står i stallgången? Då fladdrar den ju inte och det är väl bra att börja med? Jag vet faktiskt inte haha! Men på tränset ska den sitta vid tävlingar iallafall! Det är ju finast.
Vi får testa oss fram och se vad som är våran bästa grej så att säga. Brukar alltid vara rätt så på om det är saker han är rädd för. Han måste alltid, vid minsta lilla reaktion för något, gå fram till det han reagerar för och lukta och röra det. Det funkar alltid väldigt bra! Vi har haft flera trailträningar i början av året inför lag sm (jag var med för det är alltid bra med lite trail) med presenningar, ett duschdraperi som man inte såg igenom (vilket var otroligt läskigt). Men men träning så går allt. Nu går han igenom och över saker som han tidigare var rädd för, eller inte rädd kanske men mer osäker för. Presenningar har vi tränat på massa, gått över, stått på bara och ätit godis, bugat på med pannan på presenningen osv. Min häst kan han!
 
Men rosetter är fortfarande läskigt, tro jag det när de fladdrar i vinden som att de ska äta upp honom haha! Det löser vi, måste bara få tummen ur och köra på!
 
Nu ska jag till stallet iallafall, nya täcket ska med för vi ska ta en fin bild på honom med det på, samt andra bilder utan täcke i paddocken. Idag blir det en rolig dag i paddocken.
 

En glad Ljúfur i paddocken i somras :)
(och i hagen, bilden längst upp)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback