» Låt oss jämföra

Idag red jag ut i skogen med min lilla häst och tänkte ta vår vanligtvis fina väg som vi kallar "kalhygget".. Första biten är som vanligt, inget mer ovanligt än att det vält ett träd sedan stormen antar jag som var för ett tag sedan, men det kunde man lätt rida runt och sedan fortsätta. Sedan var det åter igen som vanligt, men efter en bit så blev det kaos. Eller det såg ut som kaos iallafall (se bilder nedan).
 
Det som faktiskt stör mig är att markägare klagar på hur hästarna trampar upp och förstör marken när vi går igenom skogen. Men våra hästar har fyra små hovar som de (för det mesta) har koll på var de sätter dem och är det en större rot som ligger tvärs över marken så väljer de hellre att gå över den än att trampa mitt på den. Och så kommer vi till att när markägarna ska skövla skog. Då kommer de i sina flera tons maskiner och bara kör över allt i deras väg, rötter knäcks, träd blir överkörda osv. Och så har de ändå mage att klaga på våra små 400 kilos hästar (på ett ungefär alltså, både stora och små hästar talar jag om nu) när de själva bara kör över allt och inget med sina tunga maskiner. De gör stora hål i marken och allt ser verkligen ut som kaos.
 
Och sedan kan de inte ens rensa efter sig heller, nej nej.. Så alltså så som det ser ut nu i skogen som de lämnade det kommer det säkert att se ut hela tiden. De kommer inte återställa någonting, det är alltid så att de bara 'här kommer vi' och skiter sedan i resten. Nej, det irriterar mig.
Det vi möttes av först..

Taget bakåt åt det hållet vi kom ifrån.

Hästarnas "skada" på marken som är farligt tydligen.


Och sista biten såg ut såhär. Tror de ska lägga rör eller någonting, kanske bygga hus vad vet jag? Men jag tycker ändå inte att de ska klaga på våra hästar när deras egna maskiner gör mer skada än vad till exempel 4 hästar gör tillsammans.
 
Tur för mig att min häst går fram var jag än ber honom, och han är duktig och hittar de bästa vägarna om det till exempel ser ut som ovan.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback